Контраст

Шрифт

Повернутися назад

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ

clock image

 

М І Н І С Т Е Р С Т В О 

СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ, СІМ’Ї ТА ЄДНОСТІ УКРАЇНИ 

(Мінсоцполітики)

 

вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601, тел.: (044) 289-86-22, (044) 289-70-60, 

 E-mail: [email protected], сайт: www.msp.gov.ua, код згідно з ЄДРПОУ 37567866 

 

від ____________20___ р. № ___________            На № 17139/0/2-25 від 11.07.2025 р. 

 

 

                                                                  Міністерство захисту довкілля та 

природних ресурсів України 

 

 

Громадська організація «Асоціація ветеранів Міністерства внутрішніх справ України» [email protected] 

 

  
 


Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України відповідно до листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 11.07.2025 № 17139/0/2-25 у межах повноважень розглянуло лист громадської організації «Асоціація ветеранів Міністерства внутрішніх справ України» від 03.07.2025 № А-169/2025 щодо підготовки та відзначення 40-х роковин від Дня Чорнобильської катастрофи та повідомляє. 

Щодо фінансування та збільшення соціальної допомоги громадянам, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи 

Наразі Мінсоцполітики відповідно до повноважень і встановлених законами про Державний бюджет України бюджетних призначень забезпечує реалізацію норм Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон) та виплату передбачених ним доплат, компенсацій, допомог і пільг, які здійснюються у межах бюджетних призначень, передбачених законами про Державний бюджет України на відповідний рік Мінсоцполітики як головному розпоряднику бюджетних коштів за бюджетною програмою КПКВК 2501530 „Соціальний захист громадян, які потрапили в складні життєві обставини”. 

Оскільки частинами першою та другою статті 23 Бюджетного кодексу України визначено, що будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України, то виконання Закону повністю залежить від фінансових ресурсів дохідної частини державного бюджету. 

Протягом останніх п’яти років середньорічні сукупні видатки на соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі – постраждалі громадяни), становили понад 2,2 млрд. грн. і у 2025 році на майже 8,5 % перевищують рівень 2020 року, тоді як у перший рік війни (2022 рік) перевищували рівень 2020 року на 43 відсотки. 

В умовах воєнного стану та значного навантаженням на державний бюджет через виникнення у громадян нових потреб, які потребують своєчасного реагування з боку держави, Мінсоцполітики вживає всіх можливих заходів для забезпечення прав найбільш уразливих категорій населення, зокрема постраждалих громадян, із урахуванням пріоритетності забезпечення своєчасного та у повному обсязі фінансування соціальних виплат тим категоріям громадян, для яких вони є основним джерелом доходів. 

Щодо обмеження максимального розміру пенсій постраждалих громадян 

Урядом на виконання статті 46 Закону України № 4059-IX від 19.11.2024 «Про 

Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059) прийнято постанову  Кабінету Міністрів України від 03.01.2025 № 1 „Про визначення порядку виплати пенсій деяким категоріям осіб у 2025 році у період воєнного стану” (зі змінами) (далі – Постанова № 1), якою визначено, що коефіцієнти застосовуються до частини пенсії, яка перевищує 10 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, або перевищує суму пенсії, обчислену в солідарній системі, якщо вона більша, ніж 10 розмірів прожиткового мінімуму (коефіцієнти не застосовуються до тієї частини пенсії, яку обчислено зі страхових внесків, навіть якщо така частина є більшою за 10 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність). 

Із урахуванням рішення Конституційного Суду України від 12.10.2022 № 7-р(ІІ)/2022 пунктом 2 Постанови № 1 визначено, що коефіцієнти не застосовуються до пенсій (пенсійних виплат) осіб, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, а також до пенсій у разі втрати годувальника, призначених членам сім’ї загиблих (померлих, зниклих безвісти) таких осіб, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру ветеранів війни, отриманими Пенсійним фондом України у порядку інформаційної взаємодії з Міністерством у справах ветеранів. 

Згідно із Законом України „Про правовий режим воєнного стану” від 12.05.2015 № 389-VIII правовий статус та обмеження прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах воєнного стану визначаються відповідно до Конституції України та цього Закону. Частиною другою статті 64 Конституції України визначено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. 

Разом з цим варто зазначити, що в умовах дії правового режиму воєнного стану на території України Мінсоцполітики проводяться всі заплановані пенсійні виплати, а також поетапні підвищення пенсій шляхом індексації. 

Щодо призупинення з 1 червня 2025 року пільг у сфері житлово-комунальних послуг для постраждалих громадян 

Відповідно до пункту 7 Прикінцевих Положень Закону № 4059 у 2025 році за умови, що розмір середньомісячного сукупного доходу сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, надаються пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання палива (у тому числі рідкого), за встановлення і користування  квартирним телефоном окремим категоріям громадян, зокрема згідно із Законом. 

На виконання пункту 7 Прикінцевих Положень Закону № 4059 з метою встановлення єдиних критеріїв надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї було прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 31.12.2024 № 1553, якою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 389 „Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї” (далі – Постанова № 389). 

Так, відповідно до внесених змін до Постанови № 389 з урахуванням доходу надаються пільги: 

для осіб, віднесених до категорії 1 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, – визначені пунктом 11 частини першої Закону (за користування житлово-комунальними послугами, телефоном); для осіб, віднесених до категорії 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, – визначені пунктом 1 частини першої в частині пільг, передбачених пунктом 11 частини першої статті 20 Закону; для осіб, віднесених до категорії 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, – визначені частиною третьою статті 22 в частині пільг, передбачених пунктом 11 частини першої статті 20 Закону, і пунктом 14 частини першої статті 22 Закону. 

При цьому зазначаємо, що внесені зміни до Постанови № 389 не стосуються підтвердження права осіб на отримання пільг з придбання ліків / зубопротезування з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї. 

Крім того, особи з інвалідністю внаслідок війни надалі отримують пільги без урахування доходу. 

Відповідно до Порядку № 389 у разі коли середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу не перевищує величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, пільговик має право на отримання пільг протягом дванадцяти місяців з місяця визначення відповідного права, якщо перевищує – орган Пенсійного фонду України письмово або через особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України інформує пільговиків про те, що вони не мають права на отримання пільг і можуть звернутися за житловою субсидією. 

Для призначення житлової субсидії необхідно звернутись із заявою про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формами згідно з додатками до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (зі змінами). 

Бланки форм відповідних документів розміщені за посиланнями: 

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-95-%D0%BF#Text, 

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/601-2023-%D0%BF#n2. 

Подати документи можна у зручний спосіб на вибір: до уповноваженої посадової особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади, до посадової особи центру надання адміністративних послуг, до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України, в електронній формі через мобільний додаток Пенсійного фонду України або веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, через Портал Дія. 

Щодо санаторно-курортного лікування постраждалих громадян 

З урахуванням реалій воєнного часу фінансування санаторно-курортного лікування у 2025 році для більшості пільгових категорій громадян, у тому числі ветеранів війни, осіб з інвалідністю та громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, зупинено Законом № 4059. Тому наразі видатків з державного бюджету на забезпечення санаторно-курортним лікуванням та виплату компенсації замість нього не передбачено. 

Щодо допомоги на оздоровлення 

Відповідно до Порядку виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2016 № 760, наразі щорічна допомога на оздоровлення виплачується постраждалим громадянам у розмірах, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2005 № 562 “Про щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. 

Щодо пільгового проїзду громадським транспортом

Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд та інші передбачені законодавством пільги належать до видатків, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів. 

Проте, на сьогодні існує проблема щодо забезпечення прав осіб на пільговий проїзд, оскільки органи місцевого самоврядування виділяють кошти на їх надання в недостатньому обсязі або взагалі не виділяють, що призводить до соціальної напруги. 

Враховуючи необхідність системного врегулювання механізму надання пільг з оплати проїзду, який забезпечуватиме реалізацію прав пільговиків та ефективне використання коштів, які передбачені у відповідних місцевих бюджетах, з контролем їх цільового призначення, Мінсоцполітики разом із Мінрозвитку, Мінветеранів та Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів напрацьовано концепцію реформування пільгового проїзду. 

ЇЇ ключовим елементом є те, що за рахунок коштів, перерахованих на спеціальний рахунок пільговика, здійснюється придбання квитка. Відповідно, для перевізника всі пасажири стають рівними — кожен має квиток і оплачує поїздку, незалежно від джерела фінансування. 

Це дозволить забезпечити прозоре використання бюджетних коштів, уникнути зловживань та підроблених документів, а також гарантувати перевізнику оплату за фактично надану послугу, і отримання пільги не абстрактною „категорія”, а конкретною особою, яка реально користується своїм правом. 

Такий підхід сприятиме усуненню випадків відмов у проїзді або дискримінації пільговиків – усі пасажири мають рівні умови оплати, а кошти надходитимуть автоматично. 

Водночас на місцях з’явиться більше можливостей для пріоритизації – громади зможуть самостійно визначати, які саме категорії пільговиків мають отримувати більший обсяг підтримки, залежно від місцевих потреб і ресурсів. 

Принагідно зазначаємо, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, реалізуючи згідно із законами України „Про місцеві державні адміністрації” та „Про місцеве самоврядування в Україні” державну політику у сфері соціального забезпечення та захисту соціально вразливих верств населення, можуть встановлювати за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткові до передбачених законодавством гарантії щодо соціальної підтримки громадян за рахунок коштів місцевих програм соціально-економічного розвитку. 

Таким чином, питання, пов’язані із соціальним захистом осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, перебувають на постійному контролі Мінсоцполітики. 

 

 

Перший заступник Міністра                                 Людмила ШЕМЕЛИНЕЦЬ 

 

 

 

 

Андрій Минка, 289-61-25