Соціально-правовий захист
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ПЕНСІОНЕРІВ І ВЕТЕРАНІВ – ОДИН ІЗ ПРІОРІТЕТНИХ НАПРЯМКІВ В РОБОТІ.
Лист до Кабінету Міністрів України
ПРЕМЄР-МІНІСТРОВІ УКРАЇНИ
01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2 ;
ЄДРПОУ 00031101
телефонна довідка Секретаріату: (044) 256-63-33
електронна адреса: [email protected]
ШАНОВНА ЮЛІЄ АНАТОЛІЇВНО!
Щодо дискримінаційних обмежень у пенсійному забезпеченні інвалідів війни, встановлених постановою КМУ №1 від 03.01.2025 року
1. Вступ
Цим листом хочу привернути увагу до критичної ситуації, яка склалася у зв’язку з ухваленням Постанови Кабінету Міністрів України №1 від 03.01.2025 року, що встановлює обмежувальні коефіцієнти при розрахунку пенсій для окремих категорій інвалідів війни, зокрема — ветеранів силових структур, які отримали інвалідність до 2014 року.
2. Суть проблеми
Вказаною постановою передбачено застосування обмежуючих коефіцієнтів для пенсіонерів силових структур — інвалідів війни, які набули цей статус до 2014 року. Водночас інваліди війни, які отримали інвалідність після 2014 року, таких обмежень не мають.
Фактично, це призводить до дискримінації великої частини інвалідів війни — осіб, які чесно проходили службу, отримали інвалідність під час виконання службових обов’язків, але у "неправильний" за адміністративною логікою період.
На обліку з пенсійних питань, які обслуговуються Головним сервісним центром МВС та його територіальними підрозділами, перебуває:
176 476 осіб загалом;
8 979 осіб — інваліди війни, які отримали інвалідність під час служби (до 2014 р.);
7 285 осіб — інваліди-ліквідатори аварії на ЧАЕС;
1 671 особа — інваліди, учасники бойових дій на території інших держав.
Ці люди фактично втратили рівність у правах через технічне формулювання урядової постанови.
3. ЮРИДИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ
3.1. Порушення Конституції України
Стаття 24 Конституції України:
Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками... часу набуття певного статусу.
Постанова №1 встановлює привілейований режим для одних інвалідів війни і дискримінує інших, що є грубим порушенням принципу рівності перед законом.
3.2. Порушення профільного закону
Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Стаття 7:
Інваліди війни мають право на пенсійне забезпечення відповідно до законодавства...
Держава гарантує їм соціальний захист, незалежно від дати або обставин отримання інвалідності.
Постанова №1 суперечить змісту закону і по суті перекреслює рівність прав інвалідів війни.
3.3. Порушення принципу юридичної визначеності (позиція КАС ВС)
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду неодноразово зазначав (зокрема у справі №9901/546/22), що:
У разі, коли закон або підзаконний акт встановлює різні підходи до правового статусу громадян за ознакою часу, це є проявом дискримінації, якщо таке розрізнення не має об’єктивного та розумного виправдання.
3.4. Порушення Конвенції про захист прав людини (ст. 14) і практики ЄСПЛ
У справі “Andrejeva v. Latvia” (2009) Європейський суд з прав людини постановив:
1) різне поводження з людьми у схожих ситуаціях, без об’єктивного виправдання, є дискримінаційним та порушує ст. 14 Європейської конвенції про захист прав людини.
2) Україна як держава-учасник Конвенції несе зобов’язання не допускати таких дискримінацій у нормативно-правових актах.
4. ВИСНОВКИ
Постанова КМУ №1 від 03.01.2025 року в частині встановлення обмежуючих коефіцієнтів для інвалідів війни, які отримали статус до 2014 року, порушує Конституцію, чинне законодавство та міжнародні зобов’язання України.
Вона є нормативним актом, який дискримінує частину ветеранів за ознакою дати набуття статусу інваліда війни.
Вказані обмеження мають бути негайно скасовані або змінені з метою забезпечення рівності прав усіх інвалідів війни.
5. ПРОХАННЯ
Прошу Вас, як Главу Уряду України:
1. Ініціювати перегляд постанови КМУ №1 від 03.01.2025 року в частині дискримінаційних обмежень для інвалідів війни, які отримали цей статус до 2014 року.
2. Внести відповідні зміни до нормативного акта, якими передбачити застосування єдиних умов нарахування пенсій всім категоріям інвалідів війни — без огляду на дату отримання статусу.
З повагою,
Віктор СТОЛБОВИЙ
ветеран органів внутрішніх справ,
полковник міліції у відставці,
інвалід війни ІІ групи
ВІДПОВІДЬ СЕКРЕТАРІАТУ Кабінету Міністрів України
на лист Віктора Столбового
Шановний пане Вікторе!
Ваш лист надійшов 05.08.2025 на адресу електронної пошти Секретаріату
Кабінету Міністрів [email protected], визначену для подання запитів на
публічну інформацію.
Згідно із статтею 19 Конституції України органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про доступ до
публічної інформації» (далі – Закон) публічна інформація – це відображена та
задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що
була отримана або створена у процесі виконання суб’єктами владних
повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка
знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників
публічної інформації, визначених цим Законом.
Частиною п’ятою статті 19 Закону визначено, що запит на інформацію має
містити загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст
документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо.
Ваш лист не відповідає вимогам Закону, тому не може бути розглянутим
відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про звернення громадян»
діловодство щодо звернень громадян ведеться в порядку, який встановлюється
Кабінетом Міністрів.
Відповідно до абзацу третього пункту 2 Інструкції з діловодства за
зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування,
об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно
від форм власності, у медіа, затвердженої постановою Кабінету Міністрів від
14.04.1997 № 348, електронне звернення приймається на визначену електронну
адресу або шляхом заповнення електронної форми, яка розміщується на
офіційному вебсайті організації.
Для прийому електронних звернень громадян, зокрема до Кабінету
Міністрів та його керівництва, визначено спеціальну форму реєстрації в системі
«Електронне звернення» за посиланням: http://ukc.gov.ua/login_ext/ та
електронну адресу: [email protected].
Крім того, Ви можете звертатися засобами поштового зв’язку
(вул. М. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008) або зателефонувати на урядову
«гарячу лінію» – 1545 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів
безкоштовні).
З огляду на викладене, Ваш лист опрацьовується Управлінням з питань
роботи зі зверненнями громадян Секретаріату Кабінету Міністрів відповідно до
Закону України «Про звернення громадян». Про результати розгляду Вас буде
поінформовано додатково в установленому порядку.
З повагою
Заступник Державного секретаря
Кабінету Міністрів Павло ПОЛЯНСЬКИЙ
Київський окружний адміністративний суд Судді Жуку Р.В.
01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26
Справа № 320/18582/25
від 23 квітня 2025 року
Позивач:Столбовий Віктор Петрович,
(звільнений від сплати судового збору на підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір»)
Електронний кабінет в ЄСІТС — у наявності
Відповідач: Кабінет Міністрів України
01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2
ЄДРПОУ: 00031101
Тел.: (044) 256-63-33
Е-mail: [email protected]
Третя особа: Міністерство соціальної політики України
01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10
Тел.: (044) 289-86-22, (044) 289-70-60
Факс: (044) 289-00-98
КЛОПОТАННЯ
про постановлення окремої ухвали відповідно до ст. 249 КАС України щодо виявлених під час судового розгляду ознак грубого порушення посадовими особами КМУ, Міністерства соціальної політики вимог Конституції та чинного законодавства
Шановний суд!
У межах розгляду справи за моїм адміністративним позовом до Кабінету Міністрів України про визнання протиправною та нечинною Постанови №1 від 03.01.2025 року, прошу постановити окрему ухвалу та направити її до відповідного правоохоронного органу з метою перевірки обставин прийняття нормативного акта, що має ознаки порушення Конституції України та чинного законодавства у сфері пенсійного забезпечення.
Зокрема, зазначена Постанова КМУ:
– була прийнята з перевищенням наданих законом повноважень, зокрема у порушення ст. 113, 117 Конституції України, ст. ст. 2, 3, 4, 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України", Бюджетного кодексу України;
– порушує гарантовані ст. 6, 8, 17, 22, 24, 46, 58, 129-1 Конституції України права пенсіонерів силових структур, зокрема інвалідів війни;
– не відповідає вимогам ч. 4 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби...", де чітко зазначено: "У разі зміни розміру пенсії внаслідок перерахунку її розмір не може бути зменшеним";
– порушує вимоги ст. 43, 63, 64, 67, 68, 86, 97, 98 Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік";
– не відповідає правовим позиціям Конституційного Суду України щодо неприпустимості звуження змісту та обсягу соціальних прав;
– не має належного економічного чи правового обґрунтування, а також не була погоджена з усіма органами, передбаченими чинним законодавством;
– порушує Закон України "Про запобігання та протидію дискримінації в Україні", Закон України "Про державну службу" (зокрема ст. 36), Закон України "Про звернення громадян" та принципи правової визначеності, правової стабільності й належного врядування;
– ігнорує ст. ст. 13, 48 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", якими гарантується обов’язковість виконання судових рішень та недопущення підриву авторитету правосуддя.
Окремо наголошую: перебування України у стані збройної агресії та запровадження воєнного стану жодним чином не скасовують дії Конституції України та законів, і тим більше — не звільняють посадових осіб органів державної влади від обов’язку неухильного їх дотримання.
Навпаки, в умовах війни, коли громадяни, зокрема ветерани та пенсіонери силових структур, віддавали та продовжують віддавати здоров’я і життя за державу (тільки із числа пенсіонерів МВС України, пішли добровольцями на війну – 2592 чоловік, із них: поранено -174; загинуло – 156; пропали безвісти – 21.), відповідальність урядовців за законність і конституційність своїх рішень повинна бути підвищеною.
Воєнний стан — це не індульгенція на правовий нігілізм, а навпаки — виклик до особливої правової дисципліни та поваги до принципів верховенства права.
До речі, загальний внесок пенсіонерів МВС України, у підтримку бойових підрозділів поліції та ЗСУ за час війни становить понад 62 мільйони гривень — ігнорування цієї жертовної позиції ветеранів, одночасно із порушенням їхніх пенсійних прав, є не лише юридично неприпустимим, а й морально неприйнятним.
У межах судового розгляду виявлено обставини, які дають підстави вважати, що службові особи Кабінету Міністрів України свідомо порушили ст. 36 Закону України "Про державну службу", присягу державного службовця, норми Конституції та пенсійного законодавства, що може містити ознаки злочинів, передбачених ст. 364, 365 КК України.
На підставі вищевикладеного та відповідно до ст. 249 КАС України,
ПРОШУ:
1. Постановити окрему ухвалу щодо виявлених під час судового розгляду ознак грубого порушення посадовими особами КМУ, Міністерства соціальної політики вимог Конституції та чинного законодавства.
2. Направити відповідну ухвалу до Генеральної прокуратури України або іншого компетентного правоохоронного органу для перевірки обставин прийняття Постанови КМУ №1 від 03.01.2025 року.
02 вересня 2025 року Віктор СТОЛБОВИЙ